ԱՐՁԱԽԻ ԲՆԻԿ ՀԱՅՈՒԹՅՈՒՆԸ ԲԵԼԳԻԱՅԻ ԽՈՐՀՐԴԱՐԱՆԻ ՈՒՇԱԴՐՈՒԹՅԱՆ ԿԵՆՏՐՈՆՈՒՄ
Բելգիայի Ներկայացուցիչների պալատի 2025 թ. հուլիսի 17-ի բանաձևը եզակի դրվագ է՝ եվրոպական խորհրդարանական համակարգում բարձրացվել է Արձախի հարցը ոչ թե որպես անցյալ, այլ՝ արդիական և լուծում պահանջող մարդասիրական ու քաղաքական օրակարգ։ Սա՝ կոնտեքստում, երբ Արեւմուտքի մի շարք կարևոր դերակատարներ լռությամբ հաստատել են Ադրբեջանի սեպտեմբերյան ագրեսիայի հակաքաղաքակրթական հետևանքները։
Խիստ ձևակերպումներով բանաձև.
Բելգիայի պառլամենտը անվարան օգտագործել է ռազմական հարձակում, մարդասիրական ճգնաժամ, հակաօրինական կալանավորումներ, էթնիկ զտում տերմինները՝ , որոնք իրավական և քաղաքական ճշգրտություն են հաղորդում փաստագրությանը։
-
Միջազգային իրավունքի հղումներով հիմնավորում.
Բանաձևը հղում է կատարել միաժամանակ ԵԽԽՎ, Արդարադատության միջազգային դատարանի որոշումներին, Հռոմի ստատուտին, ինչը բարձրացնում է փաստաթղթի իրավական կշիռը։ -
Պարտավորեցնող ուղերձներ կառավարությանը.
Ոչ միայն դատապարտող հայտարարություն է արվում, այլ հստակ պահանջ է դրվում Բելգիայի կառավարությանը՝ գործնական քայլերի՝-
աջակցել միջազգային քննություններին,
-
դիմել Հռոմի դատարան՝ Ադրբեջանի պատասխանատվության հարցով։
-
-
Վերադարձի իրավունքի ամրագրում որպես անուրանալի սկզբունք.
Արձախի բնիկ հայության վերադարձը ներկայացվում է ոչ որպես քաղաքական կամ հումանիստական ակնկալիք, այլ՝ միջազգային իրավունքով ամրագրված հիմնարար իրավունք։ -
Բարոյական հարթության ընդգծում.
Ֆրանսուա Պուպոնիի հայտարարությունը հստակ բարոյահաղորդ է՝ Եվրոպան չպետք է առաջնորդվի աշխարհաքաղաքական իներտությամբ, այլ՝ մարդու իրավունքների և արժանապատվության պաշտպանության իր պարտավորություններով։
Սահմանափակումներ
-
Ոչ պարտադիր բնույթ.
Ինչպես ԵՄ ներսում ընդունված բանաձևերի մեծ մասը, սա ևս ոչ պարտադիր իրավական ուժ ունեցող փաստաթուղթ է։ Դա սահմանափակում է դրա իրական ազդեցությունը գործադիր իշխանությունների վրա, մասնավորապես՝ արտաքին քաղաքական որոշումների շրջանակում։ -
Քայլերի բացակայություն՝ Արձախի Հանրապետության ճանաչման ուղղությամբ.
Թեպետ փաստաթուղթը խիստ քննադատում է էթնիկ զտումները և խոսում է վերադարձի իրավունքից, այն չի առաջադրում Արձախի քաղաքական իրավահավասարության վերականգման կամ ինքնորոշման իրավունքի ճանաչման օրակարգ, ինչը թույլ է տալիս Բաքվին և նրա դաշնակիցներին շարունակել մանիպուլացնել իրավիճակը՝ որպես «ներքին հարց»։ -
Բելգիայի գործադիրի անգործության վտանգ.
Բանաձևը կոչ է անում, բայց չի ենթադրում մեխանիզմներ, թե ինչ կարվի, եթե կառավարությունը անտեսի պառլամենտի ուղերձը։ -
ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի և բանակցային մեխանիզմների անտեսում.
Բանաձևը չի պահանջում վերագործարկել բանակցային հարթակները, օրինակ՝ ԵԱՀԿ Մինսկի խումբը կամ նոր բազմակողմ միջազգային ձևաչափ։
Վերլուծական եզրահանգումներ
-
Բելգիայի պառլամենտի բանաձևը հավաստիացնում է, որ Արձախի հարցը հնարավոր չէ «փակել» միակողմանի բռնությամբ, և Արձախի բնիկ հայության վերադարձը կարելի է և պետք է դնել միջազգային օրակարգ։
-
Այս բանաձևը կարևոր քաղաքական ու բարոյական լծակ է համայն հայկական կառույցների, մասնագիտական շրջանակների ու իրավապաշտպանների համար, որպեսզի շարունակեն միջազգային հարթակներում Արձախը բարձրաձայնել։
-
Առանց Հայաստանի Հանրապետությունում քաղաքական կամքի, պետական մակարդակով միջազգային իրավունքի գործնական գործարկման, որևէ անգամավոր եվրոպական բանաձև չի կարող վերականգնել Արձախի կարգավիճակը կամ վերադարձնել բռնագաղթած բնակչությանը։
Առաջարկվող քայլեր
-
Ֆրանսիա-Արձախ բարեկամության շրջանակի հրապարակումը պետք է թարգմանել տարբեր լեզուներով և շրջանառել միջազգային հարթակներում, իբրև փաստաթուղթ, որը նորից վկայում է՝ Արձախի խնդիրը չլուծված է։
-
Հայաստանի և Արձախի իրավաբաններն ու քաղաքական փորձագետները պետք է ֆիքսեն այս բանաձևը իրավապաշտպան գանգատների մեջ՝ որպես Եվրոպական պետությունների պաշտոնական դիրքորոշման օրինակ։
-
Համայն հայ համայնքները կարող են նույնատիպ բանաձևերի հասնել այլ երկրների պառլամենտներում՝ օգտվելով բելգիական նախադեպից։
Комментарии
Отправить комментарий