ՇՈՒՇԻ ՔԱՂԱՔԻ ԺՈՂՈՎՐԴԱԳՐԱԿԱՆ ԻՐԱՎԻՃԱԿԸ 1813-1917ԹԹ.
19-րդ դարի
սկզբին այսրկովկասյան և, մասնավորապես, հայ ժողովրդի կյանքում տեղ գտած իրադարձությունները
իրենց հերթին զգալի փոփոխություններ գրանցեցին նաև ժողովրդագրական գործընթացներում:
Այս ամենից անմասն չմնաց նաև բնիկ հայերի օրրան Արձախը, որը 1813թ. հոկտեմբերի 12-ի Գյուլիստանի
պայմանագրով անջատվեց Պարսկական պետությունից և բռնակցվեց Ռուսական կայսրությանը: Պարսկաստանից
զավթած հայկական տարածքներում ցարիզմը սկսեց իր վարչաքաղաքական ու տնտեսական կյանքին
ռուս գաղութարարների շահերից բխող փոփոխություններ
իրականացնել: Այդ նպատակով նա սկսեց տեղեկություններ հավաքագրել իրեն ենթակա տարածքների
վերաբերյալ՝ համապատասխան կամերալ ցուցակագրումներ, հաշվառումներ կատարելու միջոցով:
1822թ. Արձախ
(Ղարաբաղի-օտար թարգմանություններում-Ա.Հ.) խանությունը վերակազմավորվեց Արձախի նահանգի:
1823թ. ցարական կառավարությունը Մոգիլևսկու և Երմոլովի
ղեկավարությամբ Արձախում բնակչության հաշվառում անցկացրեց, որի արդյունքներն ամփոփվեցին
«Արձախի պրովինցիայի նկարագրության» մեջ: Այն ներկայացնում էր վիճակագրական տվյալներ
բնակչության էթնիկկրոնական կազմի մասին, համաձայն որոնց Շուշի քաղաքում ապրում էր 8290 մարդ, ընդ որում հայերը կազմում էին 41% (3350 մարդ), թաթարները՝ 56% (4670), քրդերը՝
3% (270)[1]:
Թաթարների մեծ թվական տվյալներն առիթ են հանդիսացել ադրբեջանական գաղութարարների քարոզիչների համար
հերթական անգամ կասկածի տակ դնելու անցյալ ժամանակներում և հետագայում, մասնավորապես,
19-րդ դարի վերջին և 20-րդ դարի
սկզբին Շուշի քաղաքի հայկական քաղաք լինելու հանգամանքը: Հարկ է նշել, որ 19-րդ դարի սկզբի պատկերը հետևանք էր դեռևս նախորդ դարի իրադարձությունների: Փանահի
ժամանակներից սկսվել էր այլացեղ և այլակրոն էթնիկ տարրի ներթափանցումն Արձախ, մասնավորապես
Շուշի: Այդ կերպ պարսիկ խաներն իրենց համար հենարան էին ստեղծում: Մահմեդական ազգաբնակչության
ներգաղթեցումը Շուշի շարունակվեց նաև Իբրահիմ խանի օրոք: Միաժամանակ սկիզբ էր առել
հայության մեծ արտագաղթ Արձախից, որը մեծ չափերի էր հասել, հատկապես Խամսայի իշխանությունների
կործանումից հետո: Ինչպես Լեոն է նշում. Իշխանների «անհաջողություններն ու պարտությունները,
միացած սովի և ժանտախտի հետ, քանդել և ավերել էին Արձախի մեծագույն մասը, փախցնելով
հայ ժողովրդի խոշոր հատվածները զանազան ուղղություններով»[2]: Հօգուտ մահմեդակաների 1820-ական թթ. Շուշի
քաղաքի էթնիկ պատկերն փոխվեց 1823թ. Մեհտի Ղուլի
խանի քաղաքում հաստատվելով: Վերջինս իր հետ տեղափոխեց նաև 3000 մահմեդական ընտանիքներ, որոք գլխավորապես հաստատվեցին Շուշի քաղաքում: Ըստ 1832-1833թթ.
իրականացված բնակչության հաշվառման, որը փաստորեն, դարձավ Արձախում անցկացված բնակչության
առաջին մարդահամարը, Շուշի քաղաքում ավելացել էր հայերի տեսակարար կշիռը, կազմելով
52,8%, մահմեդականերինը նվազել՝ հասնելով 47,1%-ի: Ընդհանուր հաշվով
քաղաքում ապրում էր 7304 մարդ[3]: Այն համարվում էր Այսրկովկասի
խոշորագույն քաղաքներից մեկը, իսկ բնակչության թվով 5-րդը՝ Թիֆլիսից, Նուխիից,
Երևանից ու Շամախուց հետո[4]: Շուշի
քաղաքի հայ բնակչության աճը պայմանավորված էր համեմատաբար խաղաղ զարգացման պայմանների
ստեղծմամբ, որի հետևանքով էլ այն վերածվեց առաջավոր տնտեսական, մշակութային կենտրոնի:
Արհեստների ու առևտրի զարգացումը մեծ թափ ստացավ, Շուշին դարձավ ապրանքաշրջանառության
տարանցիկ կենտրոն: Պատահական չէ ժամանակաշրջանի գերմանական թերթը այն բնութագրել որպես
«Կովկասյան Ջիբրալթար»: Աստիճանաբար ձևավորվեց առևտրական կապիտալը: Այս զարգացումների
կրողը հայությունն էր:
Հաջորդ տասնամյակի թվական տեղեկությունները Շուշի քաղաքի բնակչության վերաբերյալ
հայտնի են դառնում եկեղեցական ծխական մատյաններից: 1841թ. Շուշի
քաղաքում ապրում էր 5453 հայ: 1854թ. դրությամբ քաղաքն ուներ 15194 բնակիչ, որի
51,1%-ը հայեր էին, 48,6%՝ մահմեդականեր,
0,3%՝ ռուսներ[5]: Գերազանցելով Երևանին՝
բնակչության թվով տարածաշրջանում այն 4-րդն էր: 1860թ. Շուշի քաղաքի բնակչությունը հասավ 17484 մարդու,
որի 54,53%-ը հայեր էին, 45,47%-ը՝ մահմեդականեր, որոնք բնակվում էին համապատասխանաբար հայկական և մահմեդականական
թաղամասերում: Անհավանական է այլ ազգությունների բացակայությունը, որը պայմանավորված
է նրանց վերաբերյալ տվյալները մահմեդական ընտանիքների
կազմում ընդգրկելու հնարավոր հանգամանքով[6]: 1873թ. Շուշի քաղաքում անցկացված մարդահամարի տվյալների համաձայն՝ բնակչությունը
հասնում էր 24552 մարդու, որից 13504 հայ (55%), 10804 մահմեդական (44%), 244՝ ռուս (1%): Ընդհանուր Շուշի քաղաքի գավառում
բնակչությունը հասել էր 80913-ի, որից 43502-ը հայեր էին, 37351-ը՝ թաթարներ[7]:
1886թ. քաղաքի
ընտանեկան ցուցակների տվյալների հաշվառման արդյունքներով՝ այստեղ ապրում էր 26806 մարդ,
որի 56,7%-ը՝ հայեր էին, 43,2%-ը՝ մահմեդական-թաթարներ, 0,07%-ը՝ ռուս,
2 հրեա: Բնակչության թվաքանակով Շուշին արդեն երրորդն էր՝ Բաքվից ու Թիֆլիսից
հետո[8]: Ընդհանուր
Արձախի բնակչության 84,8%-ը հայեր էին[9]: 1891թ. ժամանակի
մամուլի տեղեկություններով Շուշի քաղաքում հայերի տեսակարար կշիռը կազմում էր 60%[10]:
1897թ. Համառուսական
առաջին մարդահամարի արդյունքներով, Շուշի քաղաքում և գավառում, հայերը մեծամասնություն
էին կազմում: Այսպես, Շուշի քաղաքի 25881 բնակչից հայ
ազգաբնակչությունը կազմում էր 55,7%-ը, մահմեդակաները՝
41,6%, 1,5%-ը ռուսներ էին[11]: Ապրում էին նաև լեհեր,
մոլդովացիներ, վրացիներ և այլ ազգերի ներկայացուցիչներ, որոնք փոքր տոկոս էին կազմում
ընդհանուր բնակչության մեջ: Գրեթե նույն տեսակարար կշիռն ունեին հայերը նաև Շուշի քաղաքի
գավառում՝ 53,2%[12]:
Բնակչության նվազումը պայմանավորված էր որոշակի գործոններով. 19-րդ դարի վերջին Շուշին աստիճանաբար կորցնում էր զարգացած տնտեսական և առևտրական
կենտրոնի դերը, նավթարդյունաբերության զարգացման շնորհիվ Բաքուն դառնում է զարգացող
արդյունաբերական կենտրոն,
դեպի իրեն ձգելով բնակչության հոծ զանգվածների: Շուշի քաղաքից տեղի էր ունենում
ոչ միայն բնակչության, այլ նաև կապիտալի մեծ արտահոսք:
1904թ. դրությամբ
էթնիկ պատկերը հետևյալն էր՝ 54,2% հայեր, 43,8% մահմեդականեր,
1,8% ռուսներ, 0,2% այլազգիներ հարաբերակցությամբ: 1906թ. հայերի
թիվը պակասեց 5184-ով հասնելով 12798-ի[13]: Այս հանգամանքը գլխավորապես
հետևանք էր հայ-թաթարական ընդհարումների, որի զոհ դարձան հարյուրավոր հայեր:
1914թ. տվյալներով
Շուշին ունեցել է ընդամենը 42568 շունչ, որից հայեր՝ 22416 (52,3%), մահմեդականեր՝ 18865, ռուսներ՝ 1188, այլազգիներ՝
99[14]: 1916թ. դրությամբ Շուշի քաղաքի բնակչության 53,33%-ը կազմում էին հայերը[15]: Հետագա
տարիներին հայ բնակչությունը մեծ կորուստներ ունեցավ՝ մահմեդական զավթիչների բռնությունների հետևանքով:
Այսպիսով, կարող ենք արձանագրել, որ նշված ժամանակաշրջանում
տեղի ունեցող բնակչության տեղաշարժերը, մասնավորապես էթնիկ բնույթի, պայմանավորված
էին ժամանակաշրջանի քաղաքական, սոցիալ-տնտեսական առանձնահատկություններով և զարգացումներով:
Քննարկվող ժամանակաշրջանում Արձախի բնիկ հայությունը ուժերի գերլարումով պահպանում
էր Շուշի քաղաքի հայկական դիմագիծը:
Աշոտ Հարությունյան, « «Շուշի» սոցիալ-կրթական և փորձագիտական կենտրոն» Հ/Կ-ի նախագահ, պատմաբան
[1] Описание Карабахской провинции, составленное в 1823г. Действительном
статским советником Могилевским и полковником Ермоловым II, Тифлис, 1866.
[1] Описание Карабахской провинции, составленное в 1823г. Действительном статским советником Могилевским и полковником Ермоловым II, Тифлис, 1866.
[2] Լեո, Երկերի ժողովածու, 10հատորով, հ. 4, Ժամանակակից պատմություն (XIXդ. առաջին
կես), Երևան 1984, էջ 28:
[3] ՀԱԱ, ֆ. 93, ց. 1, գ. 51-52:
[4] Саркисян Г., Население Нагорного Карабаха за 100 лет (этнодемографическое исследование), стр. 65, http://www.armeniaculture.am/images/menus/1324/Hamlet_Sargsyan.pdf.
[5] Բալայան Վ., Շուշի. Տեղն ու
դերը հայոց քաղաքակրթական համակարգում, Երևան 2017, էջ 340:
[6] Բալայան Վ., նշվ. աշխ., էջ 341:
[7] Статистические таблицы о
народонаселении Кавказского края, сборник сведений о Кавказе, Т. VII, Тифлис, 1880,
стр. XIII-XXV.
[8] Ժողովուրդների տերիտորիական
բաժանումները Անդրկովկասում, «Գործ», հմ. 11-12, նոյեմբեր-
դեկտեմբեր, Բաքու, 1917, էջ 244:
[9] Саркисян Г., նշվ. աշխ., էջ 69:
[10] Անդրկովկասի քաղաքների հայ
ազգաբնակչությունը, «Արձագանք», N2, մարտ, Թիֆլիս, 1891, էջ 18:
[11] Բալայան Վ., նշվ. աշխ., էջ 342:
[12] Ասոյան Լ., Հայերի տեղաբաշխումը և աճը Անդրկովկասում ըստ
1897թ. մարդահամարի տվյալների, էջ 101, http://lraber.asj-oa.am/37/1/10__Asojan_L._A._.pdf.
[13] Բալայան Վ.,
նշվ. աշխ., էջ 345:
[14] Կիսիբեկյան Ա.,
Հուշեր, Հ.1, Երևան 2011, էջ 291:
Ալեքսանյան Հ., Շուշիի և Արձախի հայ ազգաբնակչությունը 1916- 1926թթ., Երևան
2007, էջ 116:
Комментарии
Отправить комментарий